Компетентності у НУШ: розвиваємо за допомогою нової стратегії скаффолдингу
Осінні канікули стали періодом підвищення фахової майстерності для вчителі природничої освітньої галузі (хімія, біологія) ЗЗСО Пристоличної сільської ради. Цьому, зокрема, сприяв семінар-практикум із розвитку предметних і ключових компетентностей учасників освітнього процесу Нової української школи. Саме природнича освітня галузь у Новій українській школі (НУШ) є ключовою, оскільки формує наукове мислення, екологічну свідомість і практичні навички, необхідні для життя в сучасному світі. Її значення виходить далеко за межі навчальних програм, адже вона готує учнів/учениць до відповідального ставлення до природи, до технологій та до себе.
Під час роботи семінару-практикуму акценти було зроблено на формуванні наскрізних умінь учнів/учениць (відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти, ініціативи «New Vision for Education» («Нове бачення освіти») Всесвітнього економічного форумі в Давосі 2016 року), тобто на європейських рамках компетентностей та відповідних змінах у вітчизняній освіті у зв’язку з реформою і загальним проєвропейським курсом. Ініціатива освітніх трансформацій щодо перетворення школи на важіль соціальної рівності та згуртованості, економічного розвитку і конкурентоспроможності України більш ніж виправдана, однак через об’єктивні обставини цей поступ і досі суттєво гальмується.
Нова українська школа: здобутки та труднощі
Розрізнити переваги та ризики НУШ, визначити їхню пріоритетність учасникам допоміг «нушівський» покер: педагоги були активно залучені до обговорень у групах та їх презентації. Завдання виявилося багатошаровим і, головне, актуальним, адже така реформа невдовзі охопить усі класи, а значить, і всіх учителів. Щодо загроз першість все-таки віддали питанню «нерозуміння учасниками освітнього процесу філософії НУШ і переваг компетентнісної освіти». Тож щоб подолати предметоцентризм і розвивати ідею дитиноцентризму, реалізувати індивідуалізацію навчання та інтегрований підхід для досягнення відповідних результатів навчання, організувати освітній процес на основі компетентнісного та діяльнісного підходів, педагогові доведеться здолати свій шлях трансформації, викласти свою індивідуальну траєкторію. Адже так важливо відійти від традиційної освіти в основному – не предмет «вводити» в дитину, а дитину вводити у світ предмета. А це потребує зміни освітньої парадигми.
Карткова гра Scaffold, яка революціонізує навчання
Скаффолдинг (від англ. scaffolding – риштування, будівельні ліси) – цікава та дуже дієва стратегія роботи з учнями та ученицями, яку успішно практикують в Європі. Цей інструмент створений для розробки навчальних заходів і покрокового керівництва ними – від планування до оцінювання. Тож він складається зі 102 карт!
Потужність такого освітнього ресурсу змогли оцінити й пристоличні вчителі, які спробували створити під час заходу свої тематичні розробки. Завдання достатньо складні, тож самотужки дитина з ними не впорається і потребуватиме підтримки педагога. З одного боку, це можна трактувати як недолік, проте… Учень працюватиме у «зоні найближчого розвитку», покращуючи свої знання та навички, а, отже, згодом потребуватиме все менше підказок/«риштувань» від учителя, які згодом можна прибрати. Цей підхід створює умови для покращення успішності учнів/учениць і значно їх мотивує, адже, впоравшись з одним складним завданням, вони з більшим завзяттям беруться за наступне.
Таким чином, картки Scaffold стають цеглинками, що допомагають педагогам творчо вибудовувати освітній досвід відповідно до поставлених цілей та потреб учнівства. Цей ресурс має гнучку структуру для заохочення творчості, може масштабуватися і, що важливо, робить європейські рамки компетенцій простими та зручними у використанні, поєднуючи місточками змістовні навчальні заходи з компетенціями. Погодьтеся, так зручно для вчителя, коли кожна картка має покликання на інші компетенції в наборі та загалом до відповідної наскрізної компетентності. Це дозволяє не лише обрати потрібні компетенції, а й знайти нові оригінальні зв'язки між ними.
Вразили чіткість, структурованість і простота Scaffold, які, зрештою, допомагають досягти складних цілей для будь-якої предметної галузі на будь-якому освітньому рівні.
Упевнені, що опановані такі цікаві та доступні стратегії слугуватимуть розвиткові кожного вчителя!



















